Juni 2010

Patricia Schutte: 'Met verwerkte groenten de juiste portie op het bord'

Op www.groentenfruitbureau.nl breekt Patricia Schutte - al jaren woordvoerder van het Voedingscentrum - in een promotiefilmpje een lans voor verwerkte groenten. Patricia Schutte: ‘Groenten en fruit zijn gezond, dat staat buiten kijf. Door hun hoge gehalte aan vezels en voedingsstoffen en hun lage energiegehalte kun je er vrijwel onbeperkt van eten. Het is erg jammer dat 4 op de 5 Nederlanders de aanbeveling van 200 gram groenten en 2 keer fruit per dag niet halen. Gemiddeld eet men slechts de helft van de aanbeveling. Een van de oorzaken van de te lage groenteconsumptie is dat groenten overwegend bij de warme maaltijd gegeten worden. Dan is 200 gram wel een heel flinke portie. Het is beter om vaker op een dag groenten te eten. Bijvoorbeeld bij de lunch of wat rauwe groenten als tussendoortje. Met de snackgroenten die je steeds meer ziet, kan dat ook gemakkelijk.

Een andere oorzaak van de te lage consumptie is dat men de eigen consumptie vaak te positief inschat. Veel mensen hebben het idee dat er wel voldoende groenten op het bord liggen. Dat kan tegenvallen, zeker als er slinkgroenten zoals spinazie en andijvie op het menu staan. Van deze groenten moet je ongeveer 300-400 gram per persoon inkopen en veel mensen kopen veel minder. Wat dat betreft zijn verwerkte groenten een stuk gemakkelijker. De groenten, zoals diepvriesspinazie, zijn al geslonken. Dan is het veel gemakkelijker om de juiste portie in te kopen. Bij het Voedingscentrum vinden we dat verwerkte groenten net zo gezond zijn als verse groenten. Ze bevatten gemiddeld net zoveel voedingsstoffen als vers. Soms zelfs meer, omdat de groenten snel na de oogst worden verwerkt en daardoor blijven de vitamines en mineralen goed behouden. Een uitzondering vormen producten waaraan veel zout of room zijn toegevoegd, zoals spinazie a la crème. Maar voor alle andere producten geldt dat ze de vergelijking met vers goed kunnen doorstaan. Verwerkte groenten zijn ook nog eens gemakkelijk in het gebruik, vaak voordelig en gemakkelijk op voorraad te houden.'
Link naar filmpje op het youtubekanaal van het Groenten en fruit Bureau: http://www.youtube.com/user/groentenfruitbureau#p/c/C28933FF52C37CD0/1/PELX75Ce2ak

België verhoogt aanbeveling vitamine C

De Belgische Gezondheidsraad heeft de aanbevolen hoeveelheid vitamine C voor volwassenen verhoogd naar 120 milligram per dag. Voorheen gold - net als in Nederland - de aanbeveling van 70 milligram voor volwassenen. Voor rokers was de Belgische aanbeveling al 120 mg. De reden voor de verhoging is dat steeds meer mensen blootstaan aan vervuiling en stress. Vitamine C kan als antioxidant helpen de schadelijke gevolgen hiervan te beperken.

Ook in enkele andere Europese landen en de Verenigde Staten is de aanbeveling voor vitamine C verhoogd. In Nederland wacht de Gezondheidsraad nog af met het wijzigen van de aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Het wachten is op de nieuwe Europese aanbevelingen.

Groenten, fruit en aardappelen zijn de belangrijkste bronnen van vitamine C in de voeding. Een fikse verhoging van de aanbevolen hoeveelheid betekent dat het nóg belangrijker wordt om de aanbevolen hoeveelheid van groenten (200 gram per dag) en fruit (2 keer fruit) te halen. Ook verwerkte groenten kunnen bijdragen aan de vitamine C inname.

Bron: Nieuws voor diëtisten, EUFIC

Mooie huid door groenten en fruit

De aanwezigheid van carotenoïden in groenten en fruit verbetert de teint van de huid en zorgt dat mensen er gezonder uitzien. Dat zeggen onderzoekers van de Bristol University in het Verenigd Koninkrijk. Carotenoïden komen voor in groenten als paprika, wortel en spinazie en in fruit als meloen en abrikozen. Er zijn meer dan 600 verschillende carotenoïden. De onderzoekers zetten proefpersonen een maand lang op een dieet met de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit, meer dan ze voorheen gewend waren te eten. Voorafgaand en na afloop van het experiment werden portretfoto's van de proefpersonen genomen, die door vrijwilligers werden beoordeeld. Zij beoordeelden de huid van de proefpersonen beter na afloop van het experiment. Het eten van carotenoïdrijke groenten en fruit zorgt voor een ‘gouden teint' die als gezond en stralend wordt omschreven. Dit ‘gouden' effect is anders dan het effect van een zongebruinde huid en wordt veroorzaakt door de carotenoïden in de voeding, aldus de onderzoekers. Het eten van groenten en fruit heeft dus op korte termijn positieve gevolgen voor de huid en de uitstraling, zo luidt de conclusie van het onderzoek. Dit kan consumenten stimuleren om meer groenten en fruit te consumeren. De resultaten van het onderzoek moeten nog worden gepubliceerd.

Bron: Telegraph

Snackgroente slim voorafje voor kinderen

Het wordt vaak geadviseerd: geef kinderen voor de warme maaltijd wat groenten te knabbelen. Op die manier krijgen ze alvast wat groenten binnen en wordt de lekkere trek op een gezonde manier gestild.
Amerikaans onderzoek, gepubliceerd in American Journal of Clinical Nutrition, blijkt dat dit advies inderdaad zinvol is. De onderzoekers deden een onderzoek met kleuters. Vier weken lang kregen de kinderen eens per week dezelfde warme schoollunch geserveerd (pasta, broccoli, appelmoes en melk). Tien minuten voor de lunch kregen de kinderen worteltjes geserveerd. In week 1 was dit 30 gram per kind, in week 2 was dit 60 gram en in week 3 was het 90 gram. In week 4 van het onderzoek kregen de kinderen geen worteltjes voorafgaand aan de lunch. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen door het eten van de worteltjes meer groenten binnenkregen en dat het groentehapje vooraf geen invloed had op hun eetlust bij de lunch. De portie van 60 gram worteltjes bleek het meest optimaal bij deze groep kinderen. Bij de grootste portie worteltjes werd niet nóg meer groenten gegeten.
De onderzoekers concluderen dat het verstrekken van groenten als voorafje een gunstig effect heeft op de groenteconsumptie van kinderen.

Vul een pannenkoek met diepvriesgroenten: roerbak boontjes, reepjes paprika, champignons en schep er blokjes ham en/of kaas door.

Bron: American Journal of Clinical Nutrition