Broccoli

  • Omschrijving
  • Wat kan ik ermee
  • Aankoop
  • Bewaren
  • Bereiden
  • Verkrijgbaarheid
  • Voedingswaarde

Omschrijving

Broccoli is een populaire groente die verwant is aan bloemkool, maar er zijn verschillen en dat is niet alleen de kleur. Van broccoli worden de nog gesloten bloemknoppen gegeten, van bloemkool zijn het de aanlegsels van de bloemknoppen die we consumeren. Verder is broccoli kleiner dan bloemkool en is de structuur ook losser. Broccoli bestaat uit kleine groene bloemknoppen met dikke stelen. De smaak lijkt op die van bloemkool, maar is fijner en pittiger. Rauwe broccoli is rijk aan vitamine C, rijk aan vezels en is een bron van omega 3-vetzuren.

Wat kan ik ermee?

  • Roerbakken met ui en champignons;
  • Verwerken in lasagne of pastagerecht;
  • Blancheren en verwerken in een salade met hardgekookt ei en tomaat;
  • Gepureerd toevoegen aan bouillon voor een heerlijke soep;
  • Serveren met gesmolten oude kaas of brie;
  • Verwerken in een broccolikaastaart;
  • (rauw) in salades;
  • Als vulling van een omelet.

Aankoop

Broccoli moet bij aankoop een vaste structuur hebben én een diepgroene kleur. Koop geen broccoli die al geel begint te worden.

Bewaren

Bewaar de groente 2 tot 5 dagen in de koelkast, liefst verpakt in folie. Broccoli kun je na ca. 2-4 minuten blancheren in een goed gesloten plastic zakje in de diepvries bewaren, bij minimaal -18 °C. Gekookte broccoli is ook tot 12 maanden in de diepvries houdbaar.

 

Bereiden

Was de broccoli en snij de onderkant van de steel. Schil de steel tot vlak onder de roosjes en snij deze in plakjes of houd hem heel en snij in met een mesje. Op deze manieren zijn de steeldelen tegelijk gaar als de roosjes. Verdeel de rest van de broccoli in roosjes. Kook broccoli met weinig water en evt. zout in ca. 3 minuten beetgaar. Wil je broccoli frituren? Kook hem dan eerst en haal hem daarna door beignetbeslag.

Koken: 3 minuten
Roerbakken: 5 - 6 minuten
Magnetron: 4 - 5 minuten
Frituren: ca. 2 minuten
Smoren: 5 - 7 minuten
Stomen: ca. 6 minuten

Verkrijgbaarheid

Broccoli is het jaarrond verkrijgbaar. Ook diepgevroren broccoli is het hele jaar door te koop.

Voedingswaarde

Broccoli, gekookt (PER 100 GRAM):

Kcal: 27
Eiwit: 3,9 g
Koolhydraten: 0,8 g
Vezels: 2,7 g
Natrium: 5 mg
Kalium: 399 mg
Calcium: 33 mg
Fosfor: 97 mg
IJzer: 0,9 mg
Vitamine C: 38 mg

Broccoli, rauw (PER 100 GRAM): 

Kcal: 27
Eiwit: 2,9 g
Koolhydraten: 0,8 g
Vezels: 3,1 g
Natrium: 5 mg
Kalium: 227 mg
Calcium: 38 mg
Fosfor: 69 mg
IJzer: 0,6 mg
Vitamine C: 47 mg