Paprika

  • Omschrijving
  • Wat kan ik ermee
  • Aankoop
  • Bewaren
  • Bereiden
  • Verkrijgbaarheid
  • Voedingswaarde

Omschrijving

Paprika’s zijn er in allerlei kleuren, vormen, smaken en sinds kort ook maten en behoort tot de vruchtgroenten net als de tomaat, komkommer en de aubergine. De paprika vindt zijn oorsprong in Midden- en Zuid-Amerika, maar komt tegenwoordig in de hoogste kwaliteit uit Nederlandse kassen. De grote hoeveelheid vitamine C en de lekkere frisse smaak zijn goede redenen om veel met deze vruchtgroente te doen. Nieuw van Nederlandse bodem: ze zijn er nu ook in speciale kleine maatjes met een extra zoete smaak als verantwoorde (kinder)snack!

 

Wat kan ik ermee?

  • Vullen met gehakt of rijst en in de oven bakken;
  • In salades, leuk in diverse kleuren;
  • Roosteren in de oven tot het vel zwart ziet, afdekken met plastic folie en vel verwijderen;
  • Stukken aan spiesjes op de barbecue;
  • Reepjes op een boterham met kaas of ham;
  • In roerbakgerechten;
  • In stoofschotels met vlees;
  • Op pizza;
  • Reepjes in soepen;
  • Smoren met bijvoorbeeld courgette en tomaat voor pastasaus;
  • In hartige taarten;
  • In wraps met bijvoorbeeld bonen en tomaten.

Aankoop

Paprika’s moeten stevig en glad aanvoelen. Let op kleine beschadigingen, die worden snel groter!

 

Bewaren

Vruchtgroenten bewaar je het beste op een koele plek (ca. 12-15 °C), maar liefst niet in de koelkast. Vruchtgroenten willen namelijk nog even doorrijpen. Een te koude temperatuur verstoort dit proces. Goed bewaard blijven paprika’s tot een week mooi.

Gare paprika (rauwe ca. 1 minuut blancheren) kun je ook in de diepvries bewaren. Bij minimaal -18 °C blijft paprika in een goed gesloten bakje of zakje tot 3 maanden goed.

 

Bereiden

Eerst wassen en daarna halveren. Verwijder hierbij de zaadlijsten met de zaadjes en ook de steelaanzet. In sommige gevallen laat je de steelaanzet zitten voor de sier. Bijvoorbeeld bij halveren of als je de ‘deksel’ terugzet op een gevulde paprika.

Koken: 5-9 minuten
Roerbakken: 5-7 minuten
Magnetron: 1,5-3 minuten
Grillen: 3-5 minuten
Smoren: 10-15 minuten
Stomen: ca. 10 minuten

 

Verkrijgbaarheid

Paprika’s zijn het jaarrond verkrijgbaar.

 

Voedingswaarde

Rauwe paprika gemiddeld (PER 100 GRAM):

Kcal: 22
Eiwit: 0,8 g
Koolhydraten: 3,4 g
Vezels: 2,3 g
Natrium: 1 mg
Kalium: 231 mg
Calcium: 7 mg
Fosfor: 27 mg
IJzer: 0,3 mg
Vitamine C: 112 mg!

Gekookte paprika gemiddeld (PER 100 GRAM):

Kcal: 24
Eiwit: 0,8 g
Koolhydraten: 3,9 g
Vezels: 2 g
Natrium: 1 mg
Kalium: 187 mg
Calcium: 9 mg
Fosfor: 25 mg
IJzer: 0,4 mg
Vitamine C: 100 mg!