Spinazie

  • Omschrijving
  • Wat kan ik ermee
  • Aankoop
  • Bewaren
  • Bereiden
  • Verkrijgbaarheid
  • Voedingswaarde

Omschrijving

Oorspronkelijk komt spinazie uit Azië. Het is een nitraatrijke, donkergroene bladgroente met malse blaadjes en een volle smaak. Spinazie is vers te koop (het grootste deel van het jaar) maar daarnaast ook verkrijgbaar in de diepvries. Daarnaast is er de zogenaamde wilde spinazie, die een wat steviger en onregelmatiger blad heeft. Het is een nitraatrijke groente. Eet spinazie daarom niet vaker dan twee keer per week.

Wat kan ik ermee?

  • koken en hakken, lekker met gekookt ei
  • rauw in een stamppot
  • rauw in een salade met feta of uitgebakken spekjes
  • in een hartige taart met belegen kaas of blauwgeaderde kaas
  • roerbakken met ui, Italiaanse kruiden en reepjes ham, serveren met pasta
  • als snelle pastasaus: diepvriesspinazie opwarmen met roomkaas en nootjes
  • ook ideaal als vulling van wraps met kruiden, kaas of ham
  • op pizza
  • in soep
<

Aankoop

Spinazie moet er lekker groen en vers uitzien en stevige, malse blaadjes hebben.

Bewaren

Verse spinazie kun je het beste op de dag van aankoop eten. Komt je dat niet goed uit, dan kun je verse spinazie een dag op een koele plaats bewaren en twee dagen in de koelkast.

.

Bereiden

Was verse spinazie een paar keer om alle zandkorrels te verwijderen. Even laten uitlekken in een vergiet en vervolgens met aanhangend water in enkele minuten koken. Spinazie uit diepvries, glas of blik hoef je slechts even op te warmen.

Koken: 5 - 7 minuten
Roerbakken: 3 - 5 minuten
Magnetron: 5 - 7 minuten
Smoren: ca. 10 minuten
Stomen: ca. 10 minuten

Verkrijgbaarheid

Nederlandse spinazie is van maart tot en met augustus verkrijgbaar.
Spinazie is het gehele jaar verkrijgbaar in de winkel in diepvries, glas of blik.

Voedingswaarde

ALGEMEEN
Kcal: 26
Eiwit: 3,2 g
Koolhydraten: 0,9 g
Vet: 0,6 g
Verzadigd vet: 0,1 g
Vezels 2 g

VITAMINEN
Retinol: 0 mcg
Beta-caroteen: 2860 mcg
D: 0 mcg
E: 1,2 mcg
B1: 0,21 mcg
B2: 0,20 mcg
B6: 0,132 mcg
Foliumzuur: 130,9 mcg

MINERALEN
Natrium: 13 mg
Kalium: 539 mg
Calcium: 105 mg
Fosfor: 62 mg
Magnesium: 55 mg
IJzer: 2,0 mg
Zink: 1,1 mg