Veldertjes

  • Omschrijving
  • Wat kan ik ermee
  • Aankoop
  • Bewaren
  • Bereiden
  • Verkrijgbaarheid
  • Voedingswaarde

Omschrijving

Veldertjes met spek: kan het Hollandser? Verse veldertjes worden onrijp geoogst waardoor ze een zoetige smaak hebben. De suikers in de zaden zijn dan namelijk nog niet omgezet in zetmeel. De peul van veldertjes herken je aan de blauwpaarse kleur, de zaden in de peul zien eruit als bruin-groene erwten.

Wat kan ik ermee?

  • In een maaltijdsalade met rijst, komkommer, tomaat, sla, ui en dressing.
  • In een vegetarische schotel met ui, knoflook, wortel, broccoli en paprika.
  • Als bijgerecht met spekjes en rozijnen of gesmoorde ui.
  • In een maaltijdsoep.
  • Gekookt en op smaak gebracht met bonenkruid.
  • Captains diner (veldertjes met spek, ui, mosterd en tafelzuur).

Aankoop

Als je verse peulen van veldertjes koopt, kies gave en bolronde peulen.

Let bij gedroogde veldertjes in glas en blik op de houdbaarheidsdatum.

Bewaren

In een open plastic zak zijn verse veldertjes 4 dagen in de koelkast houdbaar. Op een koele plaats van zo’n 12 – 14 graden zijn ze circa 2 dagen houdbaar.

Gedroogde veldertjes zijn ongeveer een jaar te bewaren op een koele en donkere plaats.

Bewaar veldertjes in glas bij voorkeur op een donkere plek. Onder invloed van daglicht kleuren ze zwart.

Bereiden

Haal verse erwten uit de peul en kook ze in ca. 10 minuten gaar. Voor 200 g gekookte veldertjes heb je zo’n 500 tot 700 g peulen nodig.

Laat gedroogde veldertjes eerst gedurende 8 – 12 uur weken in ruim water. Kook ze vervolgens 1 – 2 uur in het weekwater. De weektijden zijn afhankelijk van de leeftijd van de veldertjes: hoe ouder de veldertjes, hoe langer de benodigde weektijd.

Veldertjes in blik of glas hoef je slechts enkele minuten te verwarmen.

Verkrijgbaarheid

Verse peulen met veldertjes zijn alleen in juni en juli verkrijgbaar.

Gedroogde veldertjes en veldertjes in blik of glas zijn het hele jaar te koop.

Voedingswaarde

Veldertjes gedroogd (per 100 gram):

Kcal: 266
Eiwit: 20 g
Koolhydraten: 43 g
Vezel: 19,9 g
Kalium: 1000 mg
Calcium: 80 mg
Fosfor: 400 mg
Magnesium: 106 mg
IJzer: 5 g
Zink: 3 g
Vitamine B1: 0,8 mg

Veldertjes gekookt (per 100 gram):

Kcal: 106
Eiwit: 8 g
Koolhydraten: 17 g
Vezel: 8 g
Kalium: 400 mg
Calcium: 36 mg
Fosfor: 160 mg
Magnesium: 43 mg
IJzer: 2,0 g
Zink: 1,2 g
Vitamine B1: 0,32 mg

Veldertjes blik/glas (per 100 gram):

Kcal: 89
Eiwit: 6,9 g
Koolhydraten: 13,7 g
Vezel: 6,6 g
Kalium: 223 mg
Calcium: 35 mg
Fosfor: 120 mg
Magnesium: 26 mg
IJzer: 1,0 g
Zink: 0,72 g
Vitamine B1: 0,09 mg