Witte bonen

  • Omschrijving
  • Wat kan ik ermee
  • Aankoop
  • Bewaren
  • Bereiden
  • Verkrijgbaarheid
  • Voedingswaarde

Omschrijving

Witte bonen zijn de eetbare zaden van een peuldragende plant. Je kunt ze vers, gedroogd en in glas of blik kopen. Witte bonen hebben een vastere structuur dan bruine bonen. Van witte bonen zijn er verschillende rassen. Daarmee variëren ze onder andere van structuur en vorm. Witte bonen kunnen niervormig, rond of plat zijn.

Witte bonen zorgen voor een echte Hollandse maaltijd voor een zacht prijsje. Deze peulvruchten worden vooral in Zeeland en Noord-Holland geteeld.

Wat kan ik ermee?

  • Gebruiken als basis voor bonensoep.
  • Witte bonen in een stoofschotel met varkens- of lamsvlees.
  • Witte bonen in een Italiaanse minestronesoep.
  • Witte bonen gecombineerd met snijbonen: ‘witte billetjes in het gras’.
  • Witte bonen in een salade met tonijn, tomaat en rode ui.
  • Witte bonen in een traditioneel Engels ontbijt: met geroosterd brood, spek, worst, een gegrild tomaatje en witte bonen in tomatensaus.

Aankoop

Koop verse peulen die gaaf en onbeschimmeld zijn. Kies je liever voor gedroogde witte bonen? Koop ze dan als ze niet muf ruiken. En bij witte bonen in glas of blik let je op de houdbaarheidsdatum.

Bewaren

Verse peulen met bonen bewaar je in de koelkast, bij voorkeur in de schil/peul. Zo help je uitdrogen voorkomen.

Bewaar gedroogde peulvruchten op een koele, droge en donkere plek. Zo blijven ze minstens een jaar goed. Na ruim een jaar wordt de schil wat harder en heb je een langere week- en kooktijd nodig.

Bewaar witte bonen in glas op een donkere plek om verkleuring te voorkomen. Nadat de pot of het blik geopend is, blijven witte bonen in de koelkast nog een paar dagen goed.

Bereiden

Eet witte  bonen niet rauw. Er komt van nature een giftige stof in voor die door koken onwerkzaam wordt.

Haal verse bonen uit de peul en kook ze in ca. 15 minuten gaar.

Week gedroogde witte bonen eerst gedurende 8 – 12 uur in ruim water en kook ze vervolgens 1 – 2 uur in het weekwater. De weektijden zijn afhankelijk van de leeftijd van de bonen en te controleren door te proeven. Voeg eventueel zout pas aan het einde van de kooktijd toe.

Witte bonen in blik of glas hoef je slechts enkele minuten te verwarmen.

Reken per persoon op 50-100 g gedroogde peulvruchten en 150-300 g gekookte bonen/bonen uit pot.

Verkrijgbaarheid

Verse peulen met witte bonen zijn in september verkrijgbaar.
Gedroogde bonen en bonen in glas of blik zijn het hele jaar verkrijgbaar, maar worden vooral gegeten in de winter.

Voedingswaarde

Witte bonen, gekookt (per 100 gram):

ALGEMEEN
Kcal: 131
Eiwit: 8 g
Koolhydraten: 17,2 g
Vet: 0,8 g
Verzadigd vet: 0,1 g
Vezels 11,4 g

VITAMINEN
Retinol: 0 mcg
Beta-caroteen: 0 mcg
D: 0 mcg
E: 0,2 mcg
B1: 0,11 mcg
B2: 0,05 mcg
B6: 0,088 mcg
Foliumzuur: 41 mcg

MINERALEN
Natrium: 2 mg
Kalium: 382 mg
Calcium: 38 mg
Fosfor: 170 mg
Magnesium: 24 mg
IJzer: 2 mg
Selenium: 2 mg
Zink: 1 mg

In blik of glas (per 100 gram):

ALGEMEEN
Kcal: 111
Eiwit: 7,1 g
Koolhydraten: 15,2 g
Vet: 0,7 g
Verzadigd vet: 0,1 g
Vezels 7,6 g

VITAMINEN
Retinol: 0 mcg
D: 0 mcg
E: 0,2 mcg
B1: 0,06 mcg
B2: 0,04 mcg
B6: 0,068 mcg
Foliumzuur: 16 mcg

MINERALEN
Natrium: 298 mg
Kalium: 296 mg
Calcium: 39 mg
Fosfor: 100 mg
Magnesium: 34 mg
IJzer: 1,5 mg
Selenium: 1 mg
Zink: 0,56 mg